Edcamp van het Zuiden

Zaterdag jl. doorkruisten we de provincies Overijssel en Gelderland, staken drie rivieren over om uiteindelijk te belanden in het Brabantse Waalre, aan de noordkant slechts door enkele tientallen (misschien wel honderden) meters asfalt gescheiden van de stad Eindhoven. Ons doel was basisschool De Meent, waar de Edcamp van het Zuiden werd gehouden.
Ik heb niet zo veel ervaring met basisscholen en was benieuwd naar wat ik aan zou treffen. Mijn meest recente ervaring dateert van dit voorjaar, toen we de Edcamp van het Noorden in Meppel hadden in een basisschool in een oud gebouw. De Meent is gevestigd in een veel nieuwer gebouw, maar wat me in beide scholen opviel is, dat het heilige moeten zoals ik dat van mijn eigen lagereschooltijd ken, vervangen is door het heilige laat-zien-wat-je-kunt-en-we-helpen-je-daarbij. Zo heb ik het in ieder geval ervaren. Wat me me ook opviel in beide scholen, is het standaard inzetten van ict in het onderwijs, de digi-borden die in elk lokaal hangen. Wat een verschil met het roc waar ik werkte. Jaloers makend.

Deelnemers tijdens ontvangst
©Liesbeth Mol

Maar goed, we waren daar voor de Edcamp van het Zuiden. Ik vind de sfeer op een Edcamp vergelijkbaar met het Edubloggersdiner: informeel, alle onderwijssoorten aanwezig (nou ja, bijna) en veel kletsen over niet alleen onderwijs. Bij de Edcamp is het wel de bedoeling dat er tijdens de rondes diverse gespreks- of discussiethema’s ingebracht worden die op de een of andere manier met onderwijs te maken hebben. Het kan dus zijn dat je iets te melden hebt, maar ook dat je een vraag hebt waar je het met collega’s over wilt hebben. Het is scholing en intervisie in een notendop, een formule die op scholen heel goed gebruikt zou kunnen worden.
De eerste ronde sloot ik me aan bij de escapisten en heb ik me laten informeren over het ontwerpen van escaperooms, waarbij in de discussie veel voorbij kwam over hoe en of je lesstof, bijv. rekenen, in de opdrachten kon/moest verwerken. Het antwoord op die vragen is mede afhankelijk van wat je met een escaperoom wilt bereiken. Ik wil in ieder geval eens proberen om op mijn eigen vakgebied een escaperoom te ontwerpen. Voor de snelle hazen onder ons: hier kun je t/m 25 november gratis een module virtuele escaperoom bouwen volgen.
In ronde twee werd in de sessie die ik bezocht het probleem van professionalisering ingebracht: hoe mobiliseer je docenten, hoe krijg je als voorloper collega’s mee? De mening van de aanwezigen was wel dat vaak eerst een cultuurverandering plaats moet vinden: niet meer van bovenaf opgelegd, maar voldoen aan de behoefte die er ligt. Wat mij betreft eigenlijk een heel herkenbare constatering, die wellicht niet opgaat voor een aantal individuele scholen en zeker niet voor de deelnemers aan de Edcamp.
In de derde ronde heb ik zelf een sessie verzorgd over badges en de ontwikkelingen op dat gebied. Mijn presentatie: Badges nov 18

Twee uur heen, twee uur terug, het was best een reis, maar ik vond het weer de moeite waard: oude bekenden weer zien, nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe dingen horen. Ik zie uit naar de Edcamp voorjaar 2019.
En voor de mensen die zich opgegeven hebben en zonder afmelding wegbleven: wat doe je als je eigen leerlingen dat gedrag vertonen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.