Edcamp van het Noorden

Zaterdag 14 april beleefden we de vijfde Nederlandse Edcamp en deze speelde zich af in Meppel.

Voor diegenen die niet weten wat een Edcamp is: een bijeenkomst van onderwijsmensen van allerlei gezindten, waarbij alleen de begin- en eindtijd vaststaan. De bijeenkomst wordt on the spot vorm en inhoud gegeven, al naar gelang de wensen en mogelijkheden van de deelnemers. Doel is leren met en van elkaar.


Op de vorige Edcamp heb ik aan ge├»nteresseerden iets verteld over badges in het onderwijs n.a.v. een ‘conferentie’ waar ik vlak daarvoor aan deelgenomen had en waarbij badges in vorming en leren een belangrijk issue waren. (Voor de dagverslagen van die bijeenkomst, zie dit blog, zoekwoord Litouwen).
Ditmaal heb ik het weer over badges gehad, maar nu concreter met voorbeelden en ruimte voor het zelf ontwerpen van badges aan de hand van de anatomie (aan welke eisen moet een badge voldoen) van een badge.

Let op! Dit is slechts een plaatje en geen geldige badge!

De bedoeling was om badges te bedenken die we voor de huidige Edcamp konden gebruiken, maar helaas was er te weinig tijd om hier aan te beginnen. In mijn achterhoofd had ik de idee om ze per volgende Edcamps ook weer in te zetten en uit te breiden, misschien komt dat er nog van. We hebben het in ieder geval wel uitgebreid gehad over de toepassingsmogelijkheden in met name het po. Er is ook daar behoefte om buiten de toetsen om aspecten van het leren en functioneren op school te waarderen.
In de voorbereiding heb ik al m.b.v. het programma Badgecraft een organisatie (Edcamp Nederland) en een project (Edcamp van het Noorden) aangemaakt. De badge voor de aanwezigheid is geplaatst. De badge zelf is ontworpen in Canva door de ontwerpafdeling alhier. Inmiddels staan er nog twee badges beschikbaar: eentje om het door de deelnemer geleerde duidelijk te maken en eentje voor de organisatoren.
Flipgrid is een programma waarmee je korte filmpjes kunt maken. Het kwam aan de orde in de sessie van Elisabeth Schaap die het in haar klas, groep 4, gebruikt om te controleren of de leerlingen reken- of taalopdrachten begrepen hebben. De leerling krijgt een vraagstuk voorgelegd en moet dan de oplossing en hoe hij/zij daar toe gekomen is, in een filmpje toelichten.
De laatste sessie die ik bezocht werd verzorgd door Willem Karssenberg, die liet zien welke extensies en add-ons er allemaal binnen Chrome en bijbehorende apps mogelijk zijn. Zijn presentatie is hier te zien. Ter plekke heb ik er een aantal toegevoegd.
De Edcamp van het Noorden was een gezellige bijeenkomst, nieuwe mensen ontmoet, catering goed verzorgd, gastvrije ontvangst in een karakteristiek gebouw dat me deed denken aan de lagere school die ik zelf ooit bezocht. En dat verhoogde de sfeer.

One comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.