Bericht vanaf de startlijn – Weer in de klas

Augustus 2018 en voor de tweede keer stond er een schooljaar te beginnen waar ik geen onderdeel van zou uitmaken. Velen zullen blij zijn als ze met pensioen kunnen, ik was het niet toen ik moest. Het gevoel dat ik nog niet klaar was met onderwijs bleef knagen. Ik miste vooral het contact, de interactie met leerlingen, dat wat onderwijs voor mij altijd zo’n geweldige werkplek maakte. In mijn eigen vakgebied had ik natuurlijk geen schijn van kans, maar ik wist dat er bij Educatie-afdelingen altijd wel hulp gebruikt kan worden. Via de vrijwilligersorganisatie in Hoogeveen kwam ik terecht bij een roc aldaar, waar bij de NT2 opleidingen diverse vrijwilligers de docenten ondersteunen.

En wat is het leuk. Niet alleen voor mij was het een nieuwe start, ook voor de cursisten is het dat: de leerlingen waar ik mee werk, allemaal volwassenen, zijn pas kort in Nederland en staan dus aan de start van het leren van een nieuwe taal. Ze zijn gealfabetiseerd, maar de niveauverschillen zijn groot, niet te behappen voor een docent alleen. Een soort verborgen lerarentekort dus.
Naast de niveauverschillen is de samenstelling ook iets waar je aan moet wennen, het is net een duiventil. Leerlingen kunnen elk moment instromen, ze moeten zo snel mogelijk inburgeren, en zij die snel door de stof gaan (en het ‘beheersen’), worden direct doorgeschoven naar een groep met een hoger niveau.
En is ‘t moeilijk? Nou, voor mij niet, er is een lesmethode met oefenmateriaal voor lezen en schrijven en computeroefeningen voor luisteroefeningen. Er is eigenlijk geen verschil tussen het aanleren van snijtechnieken of Nederlandse woordjes: met geduld, oprechte aandacht en voordoen/uitleggen kom je een heel eind.
Voor leerlingen is het een ander verhaal. Bij het leren van het Nederlands zijn het vooral de klanken die niet voorkomen in de moedertaal een struikelblok: uu, ie, ei, au/ou en nog veel meer. Een leessessie die ik met twee mannen uit het Midden-Oosten had met woorden die beginnen met p of b leverde veel hilariteit op, maar uiteindelijk het gewenste resultaat. Het lijkt futiel, voor hen was het een enorme stap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.