Zo kan onderwijs ook!

In het onderwijstijdschrift Didaktief van maart staat een tweede artikel over de High Tech High in San Diego. Het is onderdeel van een verslag van een studiereis die in het najaar van 2009 door APS International is georganiseerd. De HTH is een bijzondere school, zó bijzonder dat er zelfs een aparte Wikipedia pagina aan gewijd is. Het begin van de school ligt in 1998, toen lokale ondernemers zich afvroegen waarom het lokale onderwijs niet in staat was voldoende gekwalificeerde werknemers op te leveren. Ze namen het heft in eigen hand en openden een nieuwe school: HTH. Aan de school liggen vier ontwerpprincipes ten grondslag:

  • Personalization: kleine gemeenschappen van lerenden; een op een begeleiding voor elke leerling.
  • Adult world connection: leren krijgt pas betekenis als het in de ‘echte’ wereld toegepast wordt; de ‘echte’ wereld wordt middels projecten en opdrachten de school binnen gehaald.
  • Common intellectual mission: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen voorbereidend academisch onderwijs of beroepsonderwijs. Alle studenten presenteren hun resultaten, beroepsproducten, die vastgelegd worden in een digitaal portfolio.
  • Teacher as designer: in interdisciplinaire teams worden projecten e.d. voorbereid; de docent als centraal punt in het onderwijsproces.

Er is geen strak omkaderd curriculum, slechts een indicatie van leerinhouden. De school gelooft niet in onmisbare kennis (essential content), wel in hoog opgeleide docenten die weten wat kwalitatief goed onderwijs is. Docenten die in staat zijn voor leerlingen uitdagende situaties te creëren waarin geleerd kan worden. Dat is iets anders dan slaafs een methode volgen en invuloefeningetjes maken over onderwerpen waar je al het nodige van af weet. De borging zit in de kwaliteitseisen waar projecten aan moeten voldoen, de presentaties die leerlingen over hun leerpoducten moeten geven en de innige contacten met de buitenwereld die een waakzaam en dwingend oog houdt op wat er gebeurt. De school is succesvol: heel tevreden leerlingen en hoge percentages doorstroom naar vervolgopleidingen.

De vergelijking met ons mbo dringt zich op. Er staat mij bij dat competentiegericht onderwijs een wens van het bedrijfsleven was. Kwalificatiedossiers kun je nu niet echt knellende kaders noemen, zeker niet in vergelijking met de eindtermen. En de dossiers leggen je geen strobreed in de weg om didactisch ‘los’ te gaan. Het blijft dus vreemd dat dingen hier niet of nauwelijks van de grond komen.
Ik wil eindigen met een citaat van de website: “At High Tech High we believe that if you want to build a good learning environment for students, it must also be a good learning place for adults.” Als Nederlandse docenten zich dat nu ook eens zouden realiseren.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *