Waarom ik me principieel niet registreer als registerleraar

De Onderwijscoöperatie lanceert binnenkort officieel de website registerleraar.nl De site is al in de lucht en je kunt je er ook al registreren. Doel van de site is een register aan te leggen van leraren en vervolgens…, tja, wat dan vervolgens. Middels registratie zou je aantonen dat je je met je eigen professionalisering bezighoudt. Nou, daar heb ik zo’n register niet voor nodig, dat doe ik al in mijn digitale lerarenportfolio. Verder verbaast het mij dat er twee drempels ingebouwd worden voor je je kunt registreren: je moet minimaal 0,2 aanstelling hebben en je moet bevoegd zijn. En wie gaat dat controleren? En is het niet zo dat vooral de grote hoeveelheid onbevoegden zich met hun professionalisering bezig zouden moeten houden? En wie bepaalt wanneer iemand bevoegd is? Binnen het mbo volgen vele zij-instromers een soort van bijscholingscursus van een jaar en zijn daarmee startbekwaam bve-docent verklaard. En worden vervolgens als bevoegd docent gezien. Maar zijn ze dat ook?
Maar mijn principiële bezwaar en vooral weerzin tegen het geheel is de samenstelling van de club van deelnemende partijen. Met onderwijsvakorganisaties en vakbonden kan ik leven, omdat die vergelijkbare doelstellingen hebben. Maar wat doet een club als BON daarbij? Een club die zich meer afficheert als een PVV-onderwijslobby dan een organisatie die op inhoudelijke gronden de kwaliteit van het onderwijs wil verhogen. Hier een artikel op de website over waarom er vooral geen lerarenregister moet komen van nog geen jaar geleden en waarom SBL (waaruit de Onderwijscoöperatie voortgekomen is) een flutorganisatie is. Het staat bol van de typische bon-retoriek die we ook vanuit andere organisaties kennen: hard op de man spelen en vooral geen inhoudelijke argumenten aandragen. En opvallend daarbij is de snelle positieverandering, eerst vooral niet en nu wel. Maar ja, zodra de wind uit een andere hoek waait en de lucht van bijscholingstroggen meedraagt, neemt de windvaan een andere positie in. Dat heeft niets met principes te maken, behalve natuurkundige. Ik moet er niet aan denken dat gegevens van mij beschikbaar komen voor abjecte types. Wat er dan van kan komen is genoegzaam bekend.
En wat betreft de met overheidssubsidies gevulde bijscholingstroggen: de lucht was blijkbaar onweerstaanbaar, want het rijtje hongerige slobberaars is iets groter geworden.

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

6 Responses to Waarom ik me principieel niet registreer als registerleraar

  1. Ik vind vooral dat ‘het rijtje hongerige slobberaars’ wel mooi gezegd. Ik doe mee. ’t Is de grootste flauwekul die je maar kan bedenken.

  2. Hier mijn mailtje aan registerleraar.nl:
    “Wat is nu precies het doel dat bereikt wordt door dit register? Ik heb nu een aantal dingen gelezen, gekeken op de site, maar ik krijg nergens een duidelijk antwoord. Het meest in de buurt van een antwoord komt een opmerking in de nieuwsbrief die ik tegen kwam op de site van de NVvW: “Onze beroepsgroep versterken en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen” maar ik zie niet in hoe dit gebeurt door dit register? Versterk ik mijn beroepsgroep omdat de ouders van mijn leerlingen op deze site kunnen zien dat ik mijn bekwaamheidsonderhoud bijhoudt? Blijft de kwaliteit van het/mijn onderwijs achter als ik me niet registreer?
    Graag hoor ik van u.”:
    Ik ben benieuwd naar het antwoord! 😉

  3. Paul Laaper zegt:

    Het klopt wat je schrijft, vaagheid alom. En ook rond dit thema waant iedere organisatie zich de regisseur van zijn eigen toneelstuk, waardoor enorme versplintering optreedt. Kleine vuistjes maak je daarmee.

  4. P. Bertrand zegt:

    Krijgen we binnenkort ook een ministersregister, financieel toezichthoudersregister, artsenregister etc.? Waarom zou het onderwijsveld het enige moeten zijn dat met de billen bloot moet en moet bewijzen capabel te zijn en te blijven? In feite is het lerarenregister ook een motie van wantrouwen richting de schoolbesturen, want die stellen blijkbaar te makkelijk onbevoegde en onbekwame docenten aan en moeten dus extern gecontroleerd kunnen worden. Tot 2018 is registratie niet verplicht (en voor mij dus ook niet aan de orde), na 2018 is deze achterlijke controlezucht -naast alle maatregelen op onderwijskundig gebied vanuit de politiek- eerder reden om het onderwijs te verlaten.

    • Paul Laaper zegt:

      Toezicht op de bekwaamheid zou inderdaad via het bevoegd gezag moeten gaan, maar blijkbaar faalt dat daarin. De wet BIO geeft wel mogelijkheden, maar ook de overheid, i.c. inspectie, laat daar steken vallen. Enne, verlaat het onderwijs niet, het is zo’n mooi beroep …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *