Volgende stap in het binnenstebuiten leren: de theorieles

In mei vorig jaar publiceerde ik een lijstje met normen waar ik voor mezelf aan moet voldoen in het kader van de verbetering van mijn onderwijs. Het cursusjaar 12-13 gebruik ik om veel van de technieken die in de praktijkles aan de orde komen alvast op video beschikbaar te stellen in de elo. De leerlingen kunnen dan in hun voorbereiding een en ander op hun gemak bekijken en relevante vragen stellen tijdens de voorbespreking. Een soort binnenstebuiten leertraject krijg je dan. Tijdens de praktijkles ligt er een lijst met alle beschikbare vaardigheden met bijbehorende qr-codes. Voor wie tijdens de les het filmpje nogmaals wil raadplegen.
Eigenlijk wilde ik dit jaar gebruiken om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan en daarmee het binnenstebuiten leren optimaliseren. Een groot deel van mijn theorieles gaat op aan ‘het verhaal’, stof die niet of beperkt in de leerboeken staat of die verduidelijking nodig heeft. Denk daarbij aan het hoe en waarom van o.a. bereidingstechnieken. Omdat de niveauverschillen in mijn groep nogal groot zijn, ga ik voor de een te snel en voor de ander te langzaam. Een mogelijkheid is om de lessen op te nemen en vervolgens ter beschikking te stellen als herhaling en een volgend cursusjaar ook als voorbereiding, net zoals de instructiefilmpjes. In dit idee werd ik nog gesterkt toen ik voorjaar 2011 een reisje naar Rome aan het voorbereiden was. Wat moet je gaan zien als toerist en wat zie je dan eigenlijk? Ik heb toen gebruik gemaakt van een serie hoorcolleges, verzorgd door een Amerikaanse hoogleraar van Yale (een goudmijn trouwens die site). Maar zou dit ook voor mijn leerlingen werken? Ik vermoed van wel, mits ik tijdens de feitelijke les voor de broodnodige verwerking en verdieping zou zorgen. Maar hoe realiseer je die opnames? Begin november sprak ik een collega die binnen ons roc bezig is op het gebied van educatieve televisie e.d. Ik legde hem mijn probleem voor. En hij had de oplossing. Twee leerlingen van de niveau 4 opleiding op dat gebied lopen bij hem stage en deze opnamereeks zou een zinvolle stageopdracht zijn. Inmiddels zijn drie van mijn lessen opgenomen en worden verder bewerkt om ze publicabel te maken. De door mij gebruikte presentatie wordt bijvoorbeeld in de film gemonteerd. Bijkomend effect is dat je jezelf uitgebreid bezig ziet, en ja, er valt hier en daar nog wel wat te schaven. En of het allemaal gaat werken, kan ik pas over een jaar vertellen i.v.m. de cyclische eigenheid van het onderwijs.
Vlak voor de kerstvakantie kreeg ik te horen dat de twee stagiairs begin januari hun stage gaan afronden, ze maken nog één opname. En zoals het er nu naar uitziet, zal dat voorlopig de laatste opname zijn: de interne stagemogelijkheid voor deze leerlingen wordt de nek omgedraaid. En daar sta je dan weer: gebrek aan continuïteit is dodelijk voor verbetertrajecten, laat staan voor innovaties.
De video is een stukje uit de ruwe versie van de les over aardappelen.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *