Van journalisten en holle vaten …

Mijn vorige bericht stond nog niet koud op het net of ik kreeg de wekelijkse column van Aleid Truijens onder ogen. Quod eram demonstrandum, zou mijn oude wiskundeleraar zeggen. In haar verhaal reageert ze op dezelfde artikelen als ik, maar kakelt ze de onzin na die een collega van haar vorige week al publiceerde. Het wordt tijd dat op de redactie van de krant eens een kwalificatiedossier ter hand wordt genomen en de meest basale vorm van onderzoeksjournalistiek wordt gepleegd: gewoon je verdiepen in het onderwerp waarover je schrijft. Of wordt dat niet meer geleerd op de school voor de journalistiek? Ben benieuwd of na lezing van het dossier en de raamwerken Nederlands, mvt en rekenen er nog gesproken wordt over ‘Op maat gezaagde werksoldaatjes’. Dat de eisen die gesteld worden te hoog zijn op een aantal gebieden (of de instroom heeft een te laag niveau), kun je cgo niet kwalijk nemen. Dat de eisen aan instromende vrouwen en mannen voor de klas lager zijn dan die uiteindelijk aan cursisten gesteld worden, kun je cgo niet kwalijk nemen. Maar mbo-cursisten hebben recht op onderwijs waarbij ze opgeleid worden voor een functie in het bedrijfsleven én gevormd worden. Dat is de kerntaak van het mbo. En onderwijs dat competentie ontwikkeling beoogt, biedt daartoe meer mogelijkheden dan het drilonderwijs dat de anti-cgo-ers in een grijs verleden ooit genoten hebben.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

3 Responses to Van journalisten en holle vaten …

  1. Pingback: Vernieuwd leren in een bakkie « Karin Blogt

  2. Leo de Wit zegt:

    Beste Paul,
    Wat een verademing om jouw commentaar te lezen! Onze mbo-studenten verdienen inderdaad het beste beroepsonderwijs wat wij maar geven kunnen en dat is beslist niet alleen het klassikale drilonderwijs. Hoewel er natuurlijk best klassikaal les gegeven kan worden maar ik heb ooit in een ver verleden al geleerd dat de spanningsboog ongeveer 10 tot 12 minuten gespannen kon zijn.
    Jouw mening over journalisten kan ik helaas alleen maar onderschrijven. Het gaat om de sensatie en het maken van een schreeuwerig kop. Niet om de oprechte zorg of belangstelling voor het mbo waar toch een groot deel van onze bevolking een opleiding voor een beroep volgt.
    Een andere groep waar je echt afvraagt welk onderwijs die mensen hebben genoten zijn politici. Nooit het mbo van binnen gezien maar meningen die staan. Alleen jammer dat na het beleid implementatie en goede randvoorwaarde vergeten worden. Nederland scoort al jaren lang laag op de besteding van onderwijs in Europees verband. Het gevolg is grote klassen en veel lesuren voor de docenten. En nu meehuilen met alle kritiek. Waar is toch een politicus met verstand van zaken en de blik op de wat langere termijn gericht die het woord implementatie nog kent?
    Ik heb genoten van jouw commentaar op allerlei CGO zaken. Vooral doorgaan!
    Leo de Wit

  3. Paul Laaper zegt:

    Dag Leo, dank voor alle lof. Ik beloof je dat ik doorga met het beschouwen en becommentariëren van alles dat met mijn onderwijs te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *