Vaardigheden onderwijs: dentaal touwtrekken

Ik moest mij een nieuwe techniek aanleren: flossen. Van mijn pda (persoonlijk dentaal adviseur) heb ik het advies (nou, was meer een dwingend voorschrift) een specifieke plek in mijn mond met deze techniek te behandelen. De eerste pogingen zijn uitgelopen op een soort dentaal touwtrekken: een touw dat heen en weer beweegt en degene die aan dat touw trekt doet eigenlijk maar wat en ziet niet wat er gebeurt. Kortom, weinig inzet van techniek dus. Nu had de pda het wel voorgedaan op die voorgeschreven plek, maar ik zag het in een spiegel die ik op dat moment voor mijn mond hield. Ik moet constateren dat de didactische kwaliteiten van E. tekort schieten: hij stuurt mij, zijn leerling, de deur uit zonder te controleren of ik de vaardigheid die hij mij voorgedaan heeft wel op beginnersniveau beheers. Na een paar dagen zinloos getrek voor de spiegel me afgevraagd waarom het niet lukte. Ik kan niet anders bedenken dan dat gedoe voor die spiegel het alleen maar moeilijker maakt: je moet constant beelden vertalen naar handelingen. Dus maar eens voor een andere aanpak gekozen: spiegelloos. En zie, bijna probleemloos het touw op de goede plek en de juiste bewegingen! En wat ik mij nu afvraag is: welk denkproces doorlopen mijn leerlingen als ik hen iets voordoe en zij dat proberen na te doen?

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to Vaardigheden onderwijs: dentaal touwtrekken

  1. Willem Koper zegt:

    Helpt het als studenten kennis hebben van didactiek?

    Als afgestudeerd onderwijzer week ik 31 jaar geleden uit naar Barcelona alwaar ik tot vandaag de dag me heb toegelegd op het onderwijs van Engels.
    De nodige interactie en het voordeel dat ik zelf exstudent ben van de materie, dus geen native die de basiskennis van Chomsky over grammatica niet kent, heeft er toe geleid dat al mijn studenten leerde hoe hun leerproces van een vreemde taal te analyseren.

    Nu heb ik een eigen talenservice bedrijf met vele leerkrachten en studenten die op afstand werken en leren. Vooral per telefoon.
    zie http://www.backuplines.com

    Onze filosofie is dat een vreemde taal leren is als een SPORT leren spelen. Veel oefening en minder regels.
    Wij zijn dan ook eerder tutoren dan docenten, otw. TRAINERS ipv. SCHEIDSRECHTERS.

    Met de onderwijsrevolutie voor de deur en met alle digitale mogelijkheden zullen we een ander uitgangspunt moeten hanteren misschien de verantwoordelijkheid delen en ook de studenten helpen door inzicht te geven over hoe we leren. Dan kunnen zij zelf kiezen hoe ze wat hen wordt voorgeschoteld willen leren, op de meest interessante en effectieve wijze.
    IPV vragen over het gebruik van digitaal leermaterialen, wat vroeger multimedia in de klas werd genoemd, zouden we ons moeten afvragen hoe het gebruik de activiteit en interactie van leerling en leerkracht beïnvloedt.

    Wat voor maatschappijbeeld hoort daarbij en nog veel meer diepzinnige punten die ter discussie liggen en dus voor het oppakken door nog niet burntout onderwijspersoneel.

    Misschien kunnen we praten over de motivatie voor beide partijen (leerders en exleerders) van de combinatie modern les materiaal, interactieve lesplanning en de voldoening voor de leergenerators (geen docenten) die hun monopolie kwijt zijn.

    Misschien is het Montesori onderwijs toch niet geheel achterhaald…

    Willem Koper 34 93 266 40 39

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *