‘T is maar wat je belangrijk vindt …

Gisteren een berichtje in de krant: lesgeven is steeds meer ‘bijzaak’ in het hbo. Vervolgens wordt gemeld dat uit onderzoek blijkt dat hogescholen gemiddeld maar 25% van hun budget besteden aan de onderwijsactiviteiten tussen leraren en studenten. Waar gaat die 75% dan naar toe? Overhead o.a. vanwege dure fusies, ambitieuze investeringen in vastgoed en hogescholen besteden jaarlijks honderden miljoenen aan onderzoek, onderzoek dat niet bekostigd wordt door de overheid. Volgens mij is de kernactiviteit van hogescholen onderwijs, mensen opleiden voor een beroep en niet onderzoek of vastgoed.
Voor een van die hogescholen neem ik eindassessments af bij de lerarenopleiding. Heel inspirerend om te doen. Maar hoe belangrijk vinden we het eigenlijk als samenleving dat aankomende docenten op een goede manier beoordeeld worden? De assessments worden door twee assessoren afgenomen. Voor de hogeschool assessor zijn de assessments in de week-jaartaak versleuteld. Voor de veldassessoren, mensen uit de onderwijspraktijk waarvoor opgeleid wordt, is er vacatiegeld beschikbaar: € 50,-. Naar aanleiding van het bovengenoemde bericht heb ik eens uitgerekend wat het me financieel oplevert: een assessment duurt 3,5 uur, met een uur reistijd kost het me in totaal 4,5 uur. Omdat ik over die €50,- 42% belasting moet betalen, blijft er een uurloon van € 6,44 over. Dat vinden we het dus waard. Maar dat verdien ik dan wel weer in een mooi gebouw.

 

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *