Startbekwame docenten

Woensdag was ik op de Hogeschool Utrecht om als veldassessor samen met een collega van de Hogeschool te beoordelen of twee kandidaten het predicaat startbekwaam docent waardig waren. Voor de studenten de laatste hobbel om gediplomeerd te worden. De procedure: assessoren krijgen vijf kwartier om portfolio te bestuderen en te overleggen; kandidaat geeft een presentatie van 40 minuten waarin het portfolio toegelicht en uitgediept wordt; na overleg tussen de assessoren volgt er een criteriumgericht interview van 40 minuten, waarna de zaak afgerond wordt met een toelichting op de uiteindelijke beoordeling. Inhoudelijk: de studenten moeten aantonen dat zij voldoen aan de eisen van de zeven beroepscompetenties van de wet BIO. Ik was onder de indruk van wat ik te zien en te horen kreeg. Alhoewel er een duidelijk verschil was tussen het ochtend en het middag assessment (afgenomen met een verschillende collega), waren de studenten prima in staat hun keuzes toe te lichten en te verantwoorden. In beide gevallen ging het over het vak wat ze hebben, docent zijn. Het vak dat ze gaan geven kwam nauwelijks ter sprake. En zo hoort het ook. Toen mijn co-assessor na een cgi aan mij vroeg wat ik er van vond, antwoordde ik: “Ik vond het een gesprek op collegiaal niveau. Het was een gesprek dat ik met veel van mijn collega’s op school niet meer kan voeren. Het ging over onderwijs en leerlingen en welke drijfveren ze heeft om er mee aan de slag te gaan.” Ik heb de opmerking ‘gesprek op collegiaal niveau’ op het beoordelingsformulier laten zetten. Het was een genot om te zien dat er nog wel startende leraren zijn die op een Hbo-niveau opgeleid zijn en kunnen functioneren. Leraren die hun onderwijskundige en pedagogische rol erkennen en ook snappen. En hun toekomstige leerlingen mogen blij zijn dat ze hen voor hun neus krijgen.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to Startbekwame docenten

  1. CCsp zegt:

    Ik moet volgende week in HU Utrecht assessment doen. Ik heb drie jaar gestudeerd naast een familie en een baan van 4 dagen per week. Ik ben bekaf.
    Ik ben blij dat het bijna afgelopen is, maar ik vind het toch vervelend dat het eindoordeel hangt van 2 assessoren af die er niets van weten over mijn kwaliteiten, die alleen maar afgaan van wat ze lezen en zien deze belangrijke dag.
    Ik heb deze vak niet voor niets gekozen, ik vind het heel erg leuk lesgeven, en ik heb mijn beroep gevonden, zou ik zeggen, dus in reactie voor dit artikel ik ben zo iemand die gaat lachend naar haar werk en ook zo terug komt.
    ik hoop dat jullie, assessoren, toch door de mensen heen kunnen kijken en zien dat soms aan het hart ligt meer dan aan de theorie.
    Ik vond trouwens een leuk hartverwarmer artikel

    • Paul Laaper zegt:

      Wij beoordelen niet hoe hard je gewerkt, gestudeerd hebt, of hoe enthousiast je bent, maar wat het resultaat van dat werk is. Alle assessoren zijn voor dit werk opgeleid en daarvoor bekwaam bevonden. In de 3,5 uur dat wij bezig zijn moet je aantonen dat je een startbekwame docent bent. Wij geven je een toegangsbewijs om onderwijs aan leerlingen te mogen verzorgen. Wij moeten vaststellen of startende docenten aan een minimaal kwaliteitsniveau voldoen en die eisen liggen vast in de Wet BIO. Ik ben wel blij te lezen dat je met plezier naar je werk gaat, dat is ook een van de voorwaarden om te overleven in het onderwijs. Ik wens je heel veel succes in een van de mooiste beroepen die we kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *