Startbekwaam = beroepsbekwaam?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de context waarin ze gesteld wordt. Gaat het over cursisten, dan zal iedereen volmondig nee roepen: er moet echt nog wel een weg afgelegd worden om van startbekwaam, geschikt om de bpv in te gaan, beroepsbekwaam te worden. Wat ik niet begrijp is dat het antwoord ja is op het moment dat het om docenten gaat. In ons roc kennen we het duale traject: collega’s werken in de organisatie en worden opgeleid tot docent. Maakt niet uit of je voor de klas staat. En als we in een afdeling bevoegde docenten tekort komen, dan leiden we specifiek voor die afdeling zelf de mensen op. Wat heet incestueus? Als ze slagen, krijgen ze de kwalificatie startbekwaam bve-docent. Vervolgens gebeurt er iets wonderlijks. Als ik een startbekwame leerling kok in mijn keuken zou hebben, dan zal ik hem nooit de verantwoording over het bereiden van een maaltijd geven. Zover is hij nog niet. In het onderwijs is het anders. Managers vinden dat een startbekwaam bve-docent de volle verantwoording voor een lesgroep kan nemen. Sterker nog, ze krijgen de verantwoordelijkheid om een opleiding te herontwerpen of te ontwikkelen. Ik hoor nog de woorden van Juffrouw Van den Akker, mijn eerste docente pedagogiek-didactiek, die de legendarische woorden sprak:” Wij kunnen jullie alleen maar opleiden tot het moment dat je op de eerste dag bij de schooldeur met de knop in je hand staat, daarna is het leren en ervaren, leren en ervaren”. En toen ze dat zei, had ik nog drie jaar dagopleiding te gaan. En nu, na zoveel jaar beroepsonderwijs, kan ik alleen maar zeggen dat ze volkomen gelijk had. Maar blijkbaar is het onderwijs sindsdien veel eenvoudiger geworden.
Of is het zo dat die startbekwame collega’s gezegend zijn met de Schoonebeek-reflex?

schoonebeek-reflex.jpg
foto: Wikipedia
Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *