Roc-arrogantie

Eergisteren kwam ik via de NOS-nieuwssite bij dit bericht terecht. Het item begint als volgt: “Begin dit jaar kwam het Middelbaar Beroepsonderwijs (mbo) groot in het nieuws. Studenten klaagden over grote lesuitval, gebrek aan begeleiding en slecht onderwijs.” De NOS heeft naar aanleiding hiervan een enquête onder docenten gehouden. Wat daar uitgekomen is, kun je zelf in het artikel lezen. In eerste instantie wilde ik hier verder niets over schrijven, tot ik vanochtend in de regiobijlage van het AD een bericht las waar mijn bloed weer van ging koken: het bevestigt precies dat wat in bovengenoemd artikel aan de orde komt. Het gaat over het roc waar ik zelf werk, maar het had net zo goed een ander roc kunnen zijn. Wat is er volgens de krant aan de hand? De leerling eist in kort geding een schadevergoeding wegens de slechte kwaliteit die geleverd is. Hij is toegelaten tot een niv 2 opleiding, terwijl hij niet de juiste vooropleiding had. Het roc kwam daar na een jaar achter en liet hem vervolgens een toets doen, “om te bekijken of hij het gewenste niveau had”, waar hij voor slaagde. De cursist stelt ook dat hij door een slechte stagebegeleiding een stage niet gehaald heeft. De reactie van de betreffende directie (citaat AD): “Als de school eerder had opgemerkt dat hij geen vmbo-diploma bezit, had hij juist een extra jaar moeten studeren, redeneert de directie.” Wat is er nu zo kwalijk aan deze zaak? Het past blijkbaar niet in het denkraam van vele roc-ers dat er leerlingen zijn voor wie niet alleen het resultaat telt, maar ook de weg daar naar toe. En blijkbaar is deze leerling niet tevreden over de kwaliteit van die weg. En wat zegt het roc? ‘Joh, zeik niet, je hebt toch je diploma? Daar gaat het toch om?’ Voor directies gaat het inderdaad alleen om diploma’s, voor hen is de corebusiness van een roc stempelen. Het is die abjecte arrogantie die er van afdruipt, wij weten wat goed voor je is (nou dat blijkt, na een jaar er achter komen dat iemand niet het juiste papiertje heeft), die me zo kwaad maakt. Hoe gaat het bedrijfsleven om met klanten die niet tevreden zijn over de geleverde kwaliteit? Die gaan in ieder geval in gesprek en proberen tot een oplossing te komen. En hier laat een roc, zo overtuigd van zijn eigen gelijk ondanks de zelf toegegeven misser, het tot een rechtzaak komen.
Los van de uitspraak van de rechter heeft het roc, wat mij betreft, deze zaak verloren.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to Roc-arrogantie

  1. Lex Sanou zegt:

    Dus als ik het goed heb beschikte de leerling niet over het juiste papiertje om de niveau 2 opleiding te doen en haalde ook nog eens niet een stage. Maar een toets toonde aan dat hij toch over ‘het gewenste niveau-2’ beschikte. Wat is dan in godsnaam de waarde van het niveau 2 diploma?

    • Paul Laaper zegt:

      Ik weet niet of het ook voor dit geval geldt (de lln kan door de opleiding op het goede niveau gekomen zijn) maar ik krijg zelf regelmatig lln. in de niv 3 opleiding die hun diploma absoluut niet waard zijn en dat zelf ook toegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *