Opdrachtidee voor Leren, loopbaan en burgerschap

Stichting Wakker Dier ligt in de clinch met de producenten en afnemers van kalfsvlees. De ruzie gaat over het produceren van het blanke kalfsvlees. In het kort: de kleur van het vlees wordt bepaald door het hemoglobinegehalte. Wettelijk is de minimumnorm 4,5. De producenten fokken kalveren met een hemoglobinewaarde van 5,5 en Wakker Dier zegt dat kalveren met een hemoglobinewaarde lager dan 7,0 aan bloedarmoede lijden. Diverse supermarktketens hebben het blanke vlees al geweerd, andere houden het in de schappen. Wat een prachtig ethisch onderwerp om in je lessen te gebruiken als casus en met een beetje denkwerk voor alle niveaus aan te passen. Raadplegen van sites van politieke partijen, supermarkten, weblogs, consumentenorganisaties, productschappen etc. levert veel informatie, meningen, vragen en antwoorden op. Werk je in één klap aan kerntaak 3, participeren in het politieke domein, kerntaak 5, functioneert als kritisch consument, en kerntaak 7, zorgt voor de eigen gezondheid. Lijkt me veel zinvoller dan werken met die suffe, loze methodes die tegenwoordig in veel roc’s voor llb gebruikt worden. Maar ja, dan moet je wel in staat zijn om zo’n casus om te bouwen tot lesmateriaal. Ik heb wel eens het idee dat die vaardigheid net zo hard verdwijnt uit het onderwijs als de schaatsvaardigheid uit Nederland.

Kalfshaas vuil

Kalfshaas vuil

 

 

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *