Onderwijs in de belangstelling

De kranten van dit weekend gaven weer voldoende stof tot nadenken. Veel artikelen die direct over onderwijs gingen of onderwijs gerelateerd waren. Waar te beginnen? De redactie van NRC wijdt een redactioneel commentaar aan de feminisering van het onderwijs, een proces dat wereldwijd plaatsvindt. Eerder stond er al een heel artikel in dezelfde krant. Moeten we een nieuw tijdperk van de Amazones tegemoet zien? Gaan mannen eeuwen van ondergeschiktheid tegemoet?

 amazones_05.jpg

Wat opvalt in de berichtgeving is het feit dat er alleen over de gevolgen voor het vwo gesproken wordt. Wat het gevolg is voor andere schooltypes van het feit dat meisjes op school beter presteren dan jongens, blijft onbelicht. Kijk ik om me heen, dan zie ik nog weinig vrouwelijke collega’s, zeker als het gaat om de beroepsgerichte vakken. Uitzondering vormen de talen. Ook de samenstelling van de bevolking van mijn klassen is niet zo veel veranderd ten opzichte van 20 jaar geleden. Navraag bij de sector techniek (auto’s, bouw e.d.) levert hetzelfde beeld op: meisjes volgen incidenteel zo’n opleiding. Het verbaast mij dat in de discussie alleen verwezen wordt naar de sexe van de persoon die voor de klas staat, alsof sociaal-economische oorzaken geen rol zouden spelen. Toen ik van de MULO afkwam, werd dat nog gezien als eindonderwijs. De meisjes gingen naar kantoor of trouwden, de jongens gingen naar kantoor of trouwden. Dat was gewoon zo. Een enkeling ging ‘verder leren’. Gelukkig zijn de tijden veranderd. En dat meisjes de mogelijkheden beter benutten, kun je hen niet kwalijk nemen. Daarnaast is het wat kort door de bocht van de redactie van NRC om de schuld van de ontstane kloof tussen jongens en meisjes alleen bij het onderwijs neer te leggen en vervolgens van datzelfde onderwijs te verlangen de oplossing te geven.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *