NFC-tags, de eerste ervaringen

Een nieuwe loot aan de ict-stam is de nfc-tag. Het is een chip die near field communication mogelijk maakt, communicatie tussen 2 apparaten waarvan één in staat is de chip van de ander op korte afstand van elkaar te lezen. De technologie zit o.a. verwerkt in onze ov-chipkaart en wordt ook steeds meer verwerkt in bankpassen om contactloos betalen mogelijk te maken.
Op sommige weblogs wordt de nfc-tag ook wel de qr-code killer genoemd. Omdat ik in mijn onderwijs nog wel eens gebruik maak qr-codes, leek het mij interessant om de tags uit te proberen en te kijken of ze inderdaad een goede vervanger van de qr-codes zouden zijn. En wat de toegevoegde waarde voor mijn onderwijs zou kunnen zijn. Een belangrijke randvoorwaarde is wel dat je een telefoon of tablet moet hebben die nfc-tags kan lezen en dus ook kan programmeren. En die heeft nog lang niet iedereen.
Een setje van 10 stuks was zo aangeschaft, o.a. hier, kosten ong E 1,10/st, incl verzendkosten. Het gaat om NTAG203 (ø 25 mm) die herprogrammeerbaar zijn; dat is wel handig voor als je fouten maakt of de tag voor een eenmalige toepassing gebruikt. Vervolgens op zoek naar een app waarmee de tags te programmeren zijn. Met een beetje zoeken levert dat 2 bruikbare programma’s op: Tagwriter en NFC Tools.
Ik ben begonnen met Tagwriter vanwege de duidelijke handleiding die beschikbaar is. De essentie is, dat door de tag te scannen, je telefoon acties onderneemt. Een url programmeren, je telefoon er vlakbij houden en … de gewenste website verschijnt in de browser. Maar dat kan de qr-code ook en tegen heel wat minder kosten. En als je leerlingen naar veel verschillende websites wilt sturen, heb je voor elke url een tag nodig. Op dit punt geen echte verbetering dus.

Dan op zoek naar wat er nog meer kan. Je kunt een sms laten verzenden. Het gaat om een vaste tekst naar een vast nummer, bijv om je partner te melden dat je weer op weg naar huis bent. Tag programmeren, op je dashboard plakken en bij instappen even de telefoon er bij houden. Een toepassing in onderwijs: aanwezigheidsregistratie: tag scannen, sms-je met tekst Aanwezig wordt verstuurd en het ontvangende toestel registreert welke telefoon zich gemeld heeft. Het vervelende alleen is dat bij mij er vervolgens drie opties geboden worden om een sms te versturen: telefoon, Hangout of WhatsApp. Dus dat schiet ook niet op.

Inmiddels gebruik ik een tag om mijn telefoon een bluetoothverbinding met mijn headset in de auto te laten maken. En het mooie is, dat als je vervolgens je telefoon weer laat scannen, de verbinding verbroken wordt en bluetooth uitgeschakeld. Ook heb ik een leeg visitekaartje waar ik per keer een persoonlijke tekst op kan schrijven, mijn contactgegevens staan in de tag.

Visitekaartje

Visitekaartje met NFC-tag

dashboard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn diverse sites waar toepassingen genoemd worden, o.a. hier. Maar zoeken op toepassingen nfc tags levert veel meer sites. Speurtochten lenen zich goed om alle mogelijkheden van de tags uit te proberen: platte tekst, een vraag over een website, een nieuwe locatie programmeren, filmpjes waar nieuwe opdracht gegeven wordt, etc.

Tot nu toe

Quirine met qr-codes

Quirine met qr-codes

Quirine met NFC-tag

Quirine met NFC-tag

 

 

 

 

 

 

 

De  qr-code killer is het voor mij nog niet. Kostenoverwegingen, maar ook de (on)zichtbaarheid spelen daarbij een rol. Daar waar ontwerpers e.d. zich groen en geel ergeren aan de lelijkheid van de qr-code, ben ik blij met zijn zichtbaarheid. De nfc-tags zijn lastig te zien en ik wil graag mijn leerlingen er op attenderen dat er ergens kennis o.i.d. te halen is. Ook de mogelijke toepassingen vallen wat tegen, of het ligt aan mijn kunnen om er voldoende uit te halen. Er wordt op diverse sites wel iets gezegd over de programmeerbaarheid, maar het hoe en wat is mij nog niet duidelijk.
Maar mijn speurtocht is nog niet af, ik houd je op de hoogte.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *