Mijn eerste schreden op het terrein van de ‘verrijkte werkelijkheid’ (augmented reality)

Een paar weken geleden was ik te gast bij SURF waar edubloggers uitgenodigd waren op een bijeenkomst over de stand van zaken m.b.t. virtual reality. Naar aanleiding van de meetup vroeg ik me af wat de waarde van deze ontwikkeling kan zijn en dan met name voor het mbo. Op dit moment kunnen we in dit kader drie vormen van reality, werkelijkheid, onderscheiden. De gewone dagdagelijkse werkelijkheid, deze werkelijkheid maar dan verrijkt (augmented reality, a.r.) en de schijnbaar bestaande werkelijkheid (virtual reality, v.r.). Tijdens de bijeenkomst hebben we een paar mooie voorbeelden gezien van en ervaringen gehoord met virtuele werkelijkheid. De spelindustrie en opleidingen die zich bezighouden met toekomstscenario’s lijken de belangrijkste gebruikers te zijn. Iets voor het mbo? Mwah, het mbo leidt op voor de werkelijkheid van nu, ondanks al het geroep dat de werknemer van nu voorbereid moet zijn op de werkelijkheid van over x jaar. Maar zolang niemand echt de toekomst kan voorspellen, lijkt het me handiger de focus niet te ver weg te leggen. Ook wat de maakbaarheid is v.r. nog beperkt, althans als je zelf aan de slag wilt gaan als docent. Dat geldt niet voor a.r. Een paar jaar geleden was Layar de belangrijkste app op dit gebied, zelfs het clubblad van de ANWB had pagina’s die extra informatie leverden als je ze scande. Layar bestaat nog, maar ik ben aan de gang gegaan met Blippar. Blippar kent de Blippbuilder, waarmee je op je pc Blipps bouwt en de app waarmee je de Blipps scant.

Bij Blippar moet je een account aanvragen en kun je dus niet aanmaken. Het gratis account is, voor zover mij bekend, slechts 12 maanden geldig. Daarna ben je dus je spullen kwijt als je niet betaalt.
Het werken met Blippar is eenvoudig. Eerst maak je een campaign, een soort hoofdcategorie, waarbinnen je meerdere Blipps, de producten die uiteindelijk gescand gaan worden, maakt. Voor een Blipp kies je een afbeelding die het startpunt is. Vervolgens upload je elementen die je een plekje geeft bij de hoofdafbeelding. Door slepen, vergroten, verkleinen bepaal je het uiteindelijke resultaat. Vervolgens kun je aan elk element een actie koppelen, 13 stuks. Denk aan koppeling met pdf’s, websites, geluidsbestanden, etc. Alles gaat soepel via uploaden, bevestigen en slepen. Mijn eerste Blipp was een afbeelding van een schilderij van Breitner, de koelkastmagneet daarvan lag op mijn bureau.

George_Hendrik_Breitner_-_Het_Damrak_te_Amsterdam

Er zijn wel een paar aandachtspunten. Je moet goed nadenken welke informatie je wilt toevoegen aan je hoofdafbeelding. Vervolgens moet je dat geschikt maken voor koppeling. Hele website kan, maar daar staat vaak meer info dan strikt noodzakelijk is, je kunt van wat je nodig hebt een pdf maken. Blippar accepteert niet alle formaten, tekstbestanden moet je allemaal een pdf van maken. Zelf heb ik van de teksten in de pdf weer een afbeelding gemaakt, zo zie je niet de witruime die er op tekstpagina’s vaak is. Wat geluidsbestanden betreft worden alleen mp3 bestanden geaccepteerd. Betekent dus ook converteren.

Als alles voor elkaar is, sla je het resultaat op en test je het. Als je tevreden bent publiceer je. Ook daar zit een beperking bij het education account. Je kunt alleen maar publiceren met een code. Dat betekent dat degene die gaat scannen, die code moet kennen. Een hele vervelende beperking vind ikzelf. Blipps die je gemaakt hebt kun je elk moment veranderen, daardoor is je toegevoegde informatie altijd up to date. Wat mij betreft een volgende stap om de interactiviteit van lesmateriaal te vergroten, een waardevolle aanvulling dus.

Hieronder nog twee producten die ik gemaakt heb. De een voor mijn vakgebied, de ander plak ik op mijn visitekaartje.

Holstein_Cow4

qr sienjaal-workshops2

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *