Mestreech: wat was er nou cgo?

Inmiddels al een paar dagen thuis en er met wat mensen over gesproken. En al wandelend tussen Vreeland en Huizen, wat is Nederland toch ontzettend gevarieerd, ook nog momenten gehad om er over na te denken. Het was naar aanleiding van het knagende gevoel dat bij me ontstond toen ik vrijdag mezelf afvroeg of ik gehaald heb waar ik voor kwam. Wat heb ik gezien en van anderen gehoord? Hoe lesstof digitaal gemaakt is, maar wel geredeneerd vanuit de lesstof zelf. Allerlei instrumenten, jargon voor tools, die in staat zijn leerobjecten, leerstofonderdelen of hoe het ook mag heten te plannen en organiseren. Maar nog steeds geredeneerd vanuit de leerstof. De onderliggende methodiek-didactiek heb ik, behalve bij de Onderwijsarchitecten, nergens gehoord. En daar zit volgens mij nou net de crux als het gaat om competentie ontwikkelend leren. Met andere woorden: wat ik gezien heb is ook uitvoerbaar in het huidige onderwijs, het blijft bij het aanleren van kennis en vaardigheden. En wat ik blijkbaar had willen zien was: hoe zit je methodisch-didactisch handelen in elkaar en hoe maak je ict dienstbaar aan dat proces? Maar misschien heb ik het stomweg gemist of, nog erger, niet willen zien.

ankev-plas.jpg

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *