Mestreech: de tweede dag

Vandaag drie rondes kunnen doen. Begonnen met een workshop over taal en vooral communiceren. De lesstof wordt aangeboden in de vorm van leerobjecten, die bestaan uit (grofweg) een introductie, theorie en praktijkoefeningen voor op school of in de bpv. Wat ons opviel was de erg leerstofgerichte benadering. Als je werkelijk volgens de J4 benadering wilt werken, dan is het pas echt Just for you als een cursist een training functioneringsgesprek krijgt op het moment dat hij daar om vraagt, met daarin onderdelen die met communicatie te maken hebben, bijv. non-verbale communicatie. Het gepresenteerde leerobject was meer een in digitale vorm gemaakt boek. Een van de leukste workshops deze dagen was die van de Onderwijsarchitecten. Een project waarbij docenten opgeleid worden tot ontwikkelaars van zgn. ‘rijke klussen’. Als je de resultaten ziet, dan ben je jaloers op de leerlingen die daar mee mogen werken. En het is een methodiek die het onderwijs in het mbo zeker zou kunnen verrijken. Maar ja. De laatste presentatie liet een instrument zien waarmee cursisten hun opleiding kunnen plannen, inrichten d.m.v arrangeren van leerobjecten. Ook hier werd geconstateerd dat de implementatie van cgo ernstige hinder ondervindt van de digitale vaardigheden van docenten. Mijn vraag: wie gaat hier nu werkelijk eens iets aan doen? We horen deze klacht namelijk al jaren.

onderwijsarchitecten1.jpg

Het was weer een fantastische tweedaagse. De ellende van dit soort conferenties is wel dat je maximaal 8 presentaties kunt bezoeken. Dat betekent dat je er 232 niet ziet en hoort. Ik weet zeker dat daar hele waardevolle, leuke en leerzame bij zijn geweest. Het is jammer dat in de database van CVI de presentaties niet gemetadateerd zijn, dat zou het vinden vergemakkelijken. Misschien is dit iets voor de volgende keer?

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *