MC Toekomst van de elo – dag 3 & 4

Dag 3 stond in het teken van de live sessie met masterclass leider Wilfred Rubens. In deze sessie werd ingegaan op een aantal aspecten van elo’s en het gebruik ervan in het onderwijs/bedrijfsleven, waarbij aangetekend moet worden dat leermanagement systemen (lms) daar ook onder verstaan worden. Interactiviteit was ingebouwd door het chatkanaal, waar deelnemers vragen konden stellen aan de expert en aan elkaar. Technisch verliep het allemaal prima, goede beeld- en geluidverbinding en geen haperingen in het chatkanaal. Zelf had ik op de pc het beeld van de sessie en gebruikte ik mijn tablet voor de chat. Dit was een prima combi, waardoor ik de sessie helemaal op kon nemen m.b.v. de Flip camera. Inhoudelijk ging het meer over de bestaande situatie met af en toe uitstapjes naar de nabije toekomst. Dit werd nog versterkt door de vragen die vanuit de chat gesteld werden. Blijkbaar zijn de zorgen in het werkveld over het in de lucht houden en het actuele gebruik van elo’s groter dan de vraag hoe het er over vijf jaar uitziet. Een hot item was duidelijk de kwestie over de relatie tussen gebruik elo en onderwijstijd. Door het enthousiaste gebruik van het chatkanaal, het leek een tijdlijn in Twitter wel, bleef mijn aandacht daar af en toe teveel hangen, waardoor ik weer stukken van de sessie miste. Een volgende keer ga ik dat anders doen, in ieder geval minder lezen wat er in de chat gezegd wordt.
Met mijn opdrachten ben ik nog niets opgeschoten, omdat ik me eerst met iets anders heb beziggehouden. In het artikel van Kurilovas kwam ik een intrigerende passage tegen:

The key premise on which the Viable System Model (VSM) is based is that it is VARIETY1 that threatens to overwhelm organisations and it is this variety that needs to be managed by any organisation. This is particularly relevant to precisely those issues that education is facing today and that e-learning, it is hoped, will help alleviate. That is to say: how can the quality of educational provision be maintained in the face of increasing student numbers and increasing diversity.

Ik herkende hierin de situatie zoals die op vele scholen ontstaan is: grote variëteit aan opleidingen, leerlingen, eisen vanuit de overheid en organisaties die vastlopen in het voldoen aan al die verwachtingen en eisen. Er werd in een voetnoot verwezen naar de Wet van de Vereiste Variatie, ooit geformuleerd door de Engelse psychiater Ashby. Het is een wet die vooral gehanteerd wordt in de organisatieleer, maar het bestuderen van wat achtergrondinformatie maakt heel veel duidelijk waaróm in veel onderwijsinstellingen de waan van de dag regeert. En voor dit leerproces heb ik dag vier gebruikt.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to MC Toekomst van de elo – dag 3 & 4

  1. Hoi Paul,
    leuk dat je dit deelt. Zo worden we met zijn allen wijzer!
    Dank daarvoor.
    Groet! Willem

  2. Paul Laaper zegt:

    Graag gedaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *