Litouwen dag 7, epiloog 2 – Het gebruik van badges

By | 9 maart 2017

Recent nam ik deel aan een werkconferentie in Daugirdiskes, Litouwen. Thema was het erkennen van resultaten van non-formeel leren. Ik vermoed dat de nadruk op het non-formele leren en het gebruik van badges voortkomt uit de achtergrond van de organisatoren van het seminar, namelijk jongeren organisaties c.q. werken met jongeren. Denk daarbij aan scouting, organisaties die zich bezighouden met opvang van ontspoorde jongeren, voortijdig schoolverlaters, etc. Ook de meeste deelnemers hadden die professionele achtergrond, slechts een paar waren afkomstig uit het formele (schoolse) leren. Tijdens het seminar draaide het vooral om de open badges als vorm van erkenning van leerresultaten. Er is in de sector al de nodige ervaring opgedaan of wordt op dit moment opgedaan en er is een platform waar mee gewerkt kan worden: https://www.badgecraft.eu/nl  Het is een vrij toegankelijk platform, waar iedereen zijn eigen projecten met bijbehorende badges kan maken. Ook binnen het seminar konden badges verdiend worden, de details daarvan heb ik in Litouwen dag 6 beschreven. Niet onbelangrijk om te vermelden dat erkennen van non-formeel leren op de agenda staat van de Europese Commissie. Activiteiten op dit terrein worden ondersteund vanuit Erasmusplus.

Wat mij betreft mag ook het erkennen van formeel leren wel eens onder de loep genomen worden, de versteende vormen zijn hard aan verandering toe. Badges bieden daarvoor een goede mogelijkheid. De opleidingen die ik zelf jarenlang verzorgd heb, zijn grotendeels thematisch van opzet en zouden dus per thema afgesloten kunnen worden met het behalen van een badge. Juist door de mogelijkheid van verschillende manieren waarop de erkenning verkregen kan/moet worden, kent de uiteindelijke beoordeling vele schakeringen. Ook het opknippen van de opleidingen in kleinere leerstofonderdelen is wat mij betreft een pre. Komen we misschien eindelijk eens van die antieke toetsfabrieken af.

Het lijkt me dat kleine leerstofonderdelen en gevarieerde erkenning van bewijzen ook heel goed passen bij leerlingen die moeite hebben met de traditionele indeling en toetsing van leerstof. Ik denk aan de leerlingen in de Entree opleidingen op het mbo en aan specifieke doelgroepen binnen het vmbo en vso. Leerlingen hebben zicht op erkenning/beloning op korte termijn en zien zichzelf steeds weer een stapje voorwaarts zetten op weg naar de eindstreep. En het zijn behapbare hoeveelheden per keer.

De 16 badges die tijdens het seminar te verdienen waren:

 

 

 

Een voorbeeld van de bewijzen die je in moet leveren om een specifieke badge te verdienen. Deze eisen verschillen per badge, zodat je een grote variatie aan bewijzen verzamelt. Uiteindelijk kun je een certificaat genereren waarop je behaalde badges afgebeeld staan.

(Klik op de afbeelding om te vergroten)

N.B. Lees ook het artikel dat Wilfred Rubens op zijn weblog wijdde aan het onderwerp open badges.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *