Lerarencongres 2015

Vandaag op het Lerarencongres geweest. De entourage is prima: tenten als soort huiskamer voor de koffie e.d. en klaslokalen waar de lezingen en workshops worden gegeven. Ik had voor mezelf een programma samengesteld van drie activiteiten, waarbinnen de rode draad ontwerp/creëren was.

Design Thinking
De eerste workshop ging over Design Thinking, een methodiek die je kunt gebruiken bij het ontwerp van onderwijs, op micro of macro niveau. Al doende deed het me sterk denken aan de facilitator cursus die ik ooit volgde, waarbij de kern ook was het genereren van zoveel mogelijk ideeën om daarna te convergeren naar de bruikbare elementen. Design Thinking kent een aantal stappen die doorlopen moeten worden om van het eerste idee op papier tot evaluatie van het uitgevoerde product te komen. Tijdens de werksessie hebben we in kleine groepjes de eerste 5 stappen doorlopen en het leverde voor die korte tijd best een aardig resultaat op. En het is een manier van werken die niet leeftijdgebonden is, dus ook met kinderen op de basisschool kun je er mee aan de slag.

Scrum: een andere didactiek in de klas
Ook hier zelf aan de gang. Aad van der Drift vertelde eerst waarom  hij de stap naar deze methodiek gezet had: samenstellen van groepjes verliep altijd op een manier die niet de goede resultaten opleverde.  Scrum biedt de mogelijkheid om zonder aanzien des persoons op kwaliteiten groepsleden te selecteren. Dat proces gingen wij dus ook door. De opdracht was om m.b.v. ongekookte spaghetti  en marshmallows een zo hoog mogelijke toren te bouwen. De methodiek houdt in dat er een breakdown van activiteiten plaatsvindt, de groepsleden een taak op zich nemen en dat een zelf vastgestelde planning gevolgd wordt. De voortgang van alles wordt vastgelegd op een scrumboard. Daarnaast zijn er nog een paar dingen die procedureel vastliggen. De leerlingen zijn verantwoordelijk voor het proces van hun eigen groepje, waarin de scrummaster een soort coördinerende rol heeft. Meer informatie is o.a. te vinden op www.scrumatschool.nl
Het zou een interessant experiment zijn om beide methodieken, Design Thinking en Scrum, bij een opdracht te combineren.

Maker Education
De spreekwoordelijke klap op de vuurpijl was de laatste werksessie van de middag. De vier MakerEd musketiers van de Populier uit Den Haag o.l.v. spreekstalmeester Arjan van der Meij, hadden een karrevracht aan knutselmateriaal meegenomen waar de deelnemers mee aan de gang konden. Fraaie werkstukken leverde het op, de meeste met bewegende elementen, want dat is blijkbaar aantrekkelijk. In de nabespreking viel op dat er diverse deelnemers waren die ‘gewoon aan de gang’ waren gegaan, zonder vooropgezet doel. Ik bemerkte bij mezelf dat ik, en ik niet alleen, eerst bepaalde wat ik wilde maken. Zal wel komen doordat ik in mijn eigen ‘knutsellessen’ juist wel altijd een eindproduct formuleer, zelfs moet formuleren. Een manier van denken geworden dus. Het werd een heerlijk gezellige puinhoop (leek het) maar die bruiste van energie. Ik kan me goed voorstellen dat ze de leerlingen aan het eind van de knutselavonden weg moeten sturen.

Het geheel overziend bleek het inderdaad een doe-dag geworden te zijn. En als er één ding duidelijk is geworden vandaag, dan is het dat onderwijsverbetering of -vernieuwing echt niet alleen maar afhankelijk is van het gebruik van ict. In alle drie de werksessies kwam het niet voor.

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *