Leerluilekkerland

Teleac/NOT heeft onderzoek gedaan naar de leerstijlen van Nederlanders in de leeftijdsgroep van 18 tot 65 jaar. Samen met onderzoeksbureau Motivaction en Open Universiteit Nederland is de vraag gesteld naar de manier waarop volwassenen leren. Het onderzoek, dat de naam Leerlekkerland heeft meegekregen, is uitgevoerd om zicht te krijgen op het verschijnsel ‘een leven lang leren’. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen formeel leren (doelgericht op school), non-formeel leren (doelgericht maar buiten de school) en informeel leren. Centraal in het onderzoek staan de vragen naar waarom de Nederlander leert, hoe hij dat doet en met welke middelen. Wat ik interessant vond is dat er een koppeling gemaakt is tussen leerstijlen en levensstijlen. De leerstijlen zijn niet de in het onderwijs zo bekende van Kolb. De onderzoekers onderscheiden de Detailgerichten, de Einddoelgerichten, de Taakgerichten en de Kennisgerichten. In de profielen wordt beschreven op welke manier het gebruik van media een rol speelt tijdens het leren. Het is een indeling die mij in ieder geval weer aan het denken heeft gezet, omdat we in het mbo met cursisten uit deze leeftijdscategorie werken. Er is een publicatie verschenen die kort, bondig en geïllustreerd de achtergronden en resultaten weergeeft.

 

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *