Kenniscarrousel in Woerden

Gisteravond waren we te gast bij Station to Station voor alweer de derde kenniscarrousel van Lente in het onderwijs. Doel van de bijeenkomsten is om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen over het gebruik van ict in het onderwijs. Wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb, speelt zich allemaal af in het gebied van de didactiek. Dat betekent dus dat je als toehoorder in een paar sessies een enorme uitbreiding van je didactisch repertoire krijgt aangereikt, inclusief ervaringen en mensen die je op weg willen helpen. Het programma bestond uit drie presentaties en het was de bedoeling dat we ook iets met de Samsung Galaxy tab 10.1 zouden gaan doen. De verbinding die het apparaat met het touchscreen maakt, schijnt het op dit moment uniek te maken. Door de uitlopende presentaties en geanimeerde gesprekken is het er jammer genoeg niet van gekomen.

Ik mocht zelf als eerste optreden. Het onderwerp was het gebruik van beeld en geluid in mijn onderwijs. Als onderdeel van de voorbereiding van de praktijklessen zet ik instructiefilms klaar in de elo. Dat scheelt me veel tijd die ik niet aan plenaire demonstraties hoef te besteden, maar kan gebruiken voor individuele ondersteuning. De filmpjes zijn ook beschikbaar tijdens de praktijkles middels qr-codes. Daarnaast gebruik ik beeld en geluid als reflectiemiddel: terugkijken op een les, waar ik opnames van maak, en terugkijken op een toets, waar foto’s de leerlingen ondersteunen om een verslag te schrijven.

@fransdroog was nummer twee. Vanaf zijn Symbaloo pagina bood hij ons de mogelijkheid te kiezen uit een aantal toepassingen die hij gebruikt in de klas. We begonnen met Socrative, een tool om snel meningen te peilen of toetsjes uit te voeren. Deels vergelijkbaar met de Mentimeter. Technische problemen verhinderden dat we veel te zien kregen van Lore en Edmondo, tools die Frans gebruikt of aan het uitproberen is. Op Twitter heb ik al een aantal vragen voorbij zien flitsen. Door tijdgebrek kwam Flip the class niet aan bod. Hij had nog wel een zeer wijze raad voor de goegemeente: gewoon doen!

@michelboer sloot de avond af. Zijn onderwerp was TPACK, een eenvoudig model dat duidelijk maakt waar het gebruik van technologie als didactisch hulpmiddel in je onderwijs gepositioneerd is. Het bijbehorende spel is een krachtig middel om ook aan notoire tegenstanders van het gebruik van ict in het onderwijs duidelijk te maken dat je met hele eenvoudige middelen al veel variatie aan kan brengen. We werden door Michel gedwongen om als T(echnology), P(edagogy, wat wij de didactiek noemen), of C(ontent) op zoek te gaan naar de ontbrekende twee en gedrieën een toepassing te bedenken. Het is een mooie creatieve vorm om in korte tijd veel toepassingen te genereren die heel bruikbaar zijn in een school.

De enige dissonant was de techniek. Het is jammer dat als je bij een organisatie te gast bent die De toekomst voor Onderwijs en ICT in het logo heeft staan, mijn presentatie eerst verbouwd moet worden voordat deze fatsoenlijk afgespeeld kan worden. En dan heb ik het maar niet over de kleine storingen die naast mij ook Frans parten speelden. En als je weet wat de samenstelling van het publiek is, dan zorg je ervoor dat de mededeling op de pilaar over het wifi-netwerk realiteit is. Ik heb de hele avond op tablet en telefoon geen verbinding kunnen maken.

Ondanks dit minpuntje was het een hele gezellige en boeiende avond, gastvrije ontvangst, natuurlijk met veel te weinig mensen gepraat maar wel twittercontacten een keer in het echt gezien!

Maar het mooiste moest toen nog komen, de kers op de carrouseltaart. De drie presentatoren kregen de felbegeerde badge van onderwijziger. En het recht om deze digitaal te dragen.


 

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

One Response to Kenniscarrousel in Woerden

  1. Pingback: Kenniscarrousel in Woerden | D.I.P. Digital in Progress | Scoop.it

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *