Het verschil tussen onderwijs en televisie

Mijn praktijklessen zijn zo opgebouwd, dat de leerlingen op gezette tijden producten in moeten leveren. We bespreken het resultaat, proeven een en ander en daarna gaan ze weer verder met de volgende hobbel. Gisteren bleef een van hen wat hangen bij de doorgifte tafel en vroeg waarom ik relatief weinig aandacht besteedde aan datgene wat op de borden lag. ‘Bij die kookprogramma’s op tv kijken ze helemaal niet naar wat je doet, alleen maar naar wat er op het bord gepresenteerd wordt.’ Ik probeerde hem uit te leggen dat wat hij inlevert voor mij het resultaat is van de weg die hij samen met zijn producten, materialen en technieken aflegt. En als ik in staat ben om hem de juiste wegen en weggetjes te leren en hem er van weerhoudt de verkeerde afslagen te nemen, er vanzelf een goed product uitkomt. En als ik alleen het resultaat zou bespreken, het neer zou komen op incident management. Ik moest vandaag aan dit gesprekje denken toen ik in de krant een recensie zag van een van die kookprogramma’s. Nu lees ik tv-recensies nooit omdat ik geen tv kijk, maar nu was ik toch nieuwsgierig naar wat er geschreven was. De recensent beschreef inderdaad het beoordelen van de resultaten van de kookinspanningen. Er werd waarschijnlijk niet zo denderend gekookt in deze aflevering, want het oordeel van de presentatoren was louter negatief. Maar dat werd in dusdanige bewoordingen gedaan, dat het wat mij betreft afzeik-tv was. Blijkbaar doet dat het goed bij de kijkers. Ik weet in ieder geval wat ik mijn leerling de volgende keer zal vertellen: kookprogramma’s moeten hoge kijkcijfers scoren, ik moet goede koks afleveren. Dat is ‘t verschil.

Koken toen er nog geen tv was.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to Het verschil tussen onderwijs en televisie

  1. janien zegt:

    Geweldig artikel!! Heb er met grote teugen van genoten. Smaakt naar meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *