Examenplan

We hebben een examenplan gemaakt voor een opleiding die we samen met een externe partner maken. Nou is dat op zich niets bijzonders, iedereen die een competentiegerichte opleiding gaat geven moet zo’n ding ophoesten. Maar dat blijkt in de praktijk toch moeilijker te zijn dan in de tijd van de eindtermen, toen je blijkbaar gewoon een buitenstaander (de onderwijskundige) dat kon laten maken. Nu moet je als docent zelf aan de bak, anders ben je echt de sturing over je onderwijs kwijt. Er staat een handig hulpmiddel op de website van de mbo raad, Maken van een examenplan, dat als een leidraad kan dienen om zo’n plan op te stellen. Als je ook de andere bouwstenen als kennis- en vaardigheidstoetsen, prestaties, instrumenten voor verslaglegging e.d. op een rijtje hebt, dan is het schema redelijk vlot ingevuld. Ons lukte dat binnen een paar uur. Het enige dat rest is de discussie met de partner over de normering, het invullen van een paar witte vlekken en (hopelijk) het schrappen van een stel toetsen.
Ik wens het alle cursisten toe: Weg met de toetsdictatuur!

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *