Dijsselbloem en badwater

Het rapport van de commissie Dijsselbloem is verschenen en van alle kanten wordt er ge-‘Ik heb het altijd wel gezegd’, boos gereageerd, stoepen schoon geveegd en meer vergelijkbare reacties. Blijkbaar is er een open zenuw geraakt, wat nogal wat pijnreacties veroorzaakt. De conclusie van de commissie is duidelijk: schoenmaker, houd je bij je leest. En dat geldt voor zowel overheid als onderwijs. Tot zover is alles duidelijk. Maar dan. Hoe ziet die leest er dan uit? Daar zal het gestechel wel over gaan. De overheid moet ophouden het onderwijs reparatieopdrachten te geven. De oproep tot lessen in seksuele moraal is er duidelijk zo eentje. Maar, hoe zit dat met de eisen die nu in het mbo gesteld gaan worden voor Nederlands en rekenen (ik schreef er al eerder over)? En ik hoor het al om me heen zoemen: van dat competentiegerichte leren zijn we ook af. Het rapport Dijsselbloem dreigt een hype te worden en iedereen kan het voor zijn eigen kar spannen. Als nu maar niet mijn cursisten met het badwater weggegooid worden.

thedrain.jpg

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

One Response to Dijsselbloem en badwater

  1. Pingback: ROC van Nederland 2 « DidactICT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *