Denken in modellen: TPACK

Deze week verscheen er een oproep op Twitter om praktijkvoorbeelden te geven van het gebruik van video in het onderwijs. Omdat ik al een aantal jaren video inzet als instructie-, feedback- en reflectiemiddel, heb ik op de oproep gereageerd. En toen begon het gedonder: of ik het wilde beschrijven met het TPACK-model. Wel eens die term voorbij zien komen, maar me er nooit in verdiept. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen en vandaag heb ik maar eens de Kennisnetbrochure gedownload. TPACK blijkt een model te zijn om de kennisbasis van docenten te beschrijven en het beslaat drie terreinen/componenten: de vakinhoud, de didactiek om die inhoud aan de man te brengen en de technologie om in dat didactische proces in te zetten. Tot zover snapte ik het wel. Het probleem ontstond toen ik het filmpje dat ik als voorbeeld wil gebruiken, in het betreffende model wilde stoppen. Wat was nu precies de bedoeling? Ik heb het opgelost door de drie componenten te beschrijven aan de hand van het gebruik van het filmpje. Hopelijk is dat de bedoeling. En zo niet, dan hoor ik het graag. Feedback komt ten goede aan mijn TPACK-ontwikkeling! Klik hier voor de uitwerking.

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to Denken in modellen: TPACK

  1. Michel Boer zegt:

    Mooie opzet al. In principe beschrijf je de drie losse componenten (knowledge). Misschien kan je eerst de PCK in je formulier beschrijven en daarna de TK opnemen (dus kom je tot TPACK). De TPK vind ik ook terug (laatste stukje van de P).

    Tenminste zo zou ik het aanpakken.

  2. Ja mooie eerste opzet! Ben het met Michel eens dat de drie componenten worden beschreven, maar de overlap / samenhang komt er nog niet zo sterk uit.
    Ik ben zelf ook nog aan het stoeien hoor met een goede invulling. Wat ik merk tijdens workshops waarin ik managers of docenten het TPACK spel laat spelen is dat er opnieuw nagedacht wordt welke inhoud er overgebracht gaat worden, welke didactiek daar het beste bij past en vervolgens welke middelen / techniek.
    Je begint bij ‘didactiek’ in alle scenario’s met een mondelinge instructie. Dat triggert mij, is dit in elke situatie met alle doelgroepen het meest effectief?
    Kun je aan de hand van deze analyse ook aangeven welke voordelen de combinatie van inhoud, didactiek en ICT oplevert?
    Morgen ga ik tijdens een bijeenkomst ook een aantal voorbeelden uitwerken. Ik zal de ervaingen delen!
    Nogmaals dank voor je reactie en inspanning! Ik zal jouw voorbeeld morgen uiteraard ook gebruiken.
    Groet, Mieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *