De toekomst van de elektronische leeromgeving

Deze week ga ik de online masterclass volgen die gaat over de toekomst van de elektronische leeromgeving. De masterclass wordt georganiseerd/verzorgd door de sectie Onderwijs- en Leerwetenschappen van de Open Universiteit in samenwerking met Kennisnet. Een van de docenten is Wilfred Rubens (@wrubens) die de live sessie voor zijn rekening zal nemen. De inhoud (gekopieerd van de website):

In deze OpenU Kennisnet masterclass komt aan bod:

  • De verschillen tussen een elektronische leeromgeving in het onderwijs en een leermanagement systeem binnen het bedrijfsleven.
  • Didactische en technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op elektronische leeromgevingen.
  • Voorbeelden van een didactisch zinvol gebruik van een elektronische leeromgeving.

In deze OpenU Kennisnet masterclass leert u:

  • Waarom er binnen het onderwijs en bedrijfsleven verschillende elektronische leeromgevingen en leermanagement systemen worden gebruikt?
  • Hoe je een elektronische leeromgeving en leermanagement systeem kunt selecteren (ook als je de bestaande oplossing gaat heroverwegen)?
  • Welke ontwikkelingen van invloed zijn op de evolutie van elektronische leeromgevingen en leermanagement systemen?
  • Hoe u elektronische leeromgevingen op een activerende manier kunt inzetten binnen het onderwijs?

Het is dit jaar tien jaar geleden dat ik startte met het gebruik van Blackboard in mijn onderwijs. Na een zorgvuldig keuze- en besluitvormingsproces (voor zover ik dat kan beoordelen) werd er besloten om Blackboard als elo in ons roc te gaan gebruiken. Tot dat moment verliepen alle digitale activiteiten tussen mij en mijn leerlingen via de Office-programma’s van Microsoft en de e-mail. De komst van een elo was een zegen. Samen met collega H, met wie ik verantwoordelijk ben voor de opleidingen voor volwassenen bij ons in de afdeling, hebben we de elo uit kunnen bouwen tot een essentieel onderdeel van de opleiding. Veel geleerd met vallen en opstaan. Door de elo hebben we voor onszelf veel efficiency winst behaald. Maar misschien nog belangrijker: we hebben de onderwijstijd voor de leerlingen aanmerkelijk kunnen uitbreiden, eigen tijd die ze met leeractiviteiten vullen, zonder dat dit voor de school kostenverhogend werkte. De tijdwinst die wij behaalden, kon ingezet worden als direct aan leerlingen bestede tijd. Door het gebruik van foto’s is het feedbackgesprek na de toetsen kwalitatief enorm verbeterd. Filmmateriaal maakt het mogelijk de komende praktijkles letterlijk gedeeltelijk in beeld te brengen, waardoor de vragen tijdens de voorbespreking veel meer to the point zijn. Demonstraties van handelingen hoef ik nu veel minder te doen, waardoor tijd vrijkomt die ik aan individuele leerlingen kan besteden.  Kortom, zonder elo zou ik het niet meer redden. Maar, vanwege het ontbreken van visie en beleid ten aanzien van digitale didactiek op ons roc, hangt altijd het zwaard van Damocles, in de persoon van de ‘incompetente onverlaat die er plotseling de stekker uittrekt’, boven ons hoofd. En o.a. op die toekomst wil ik voorbereid zijn.
Daarnaast hoop ik iets te leren over de ontwikkelingen op de middellange termijn op het gebied van leren en de gevolgen die die hebben voor het gebruik van elo’s. Het koppelen of integreren van sociale media lijkt me een stap. Het zou mooi zijn als ik snel berichten aan al mijn leerlingen van een groep kan versturen, van organisatorische meldingen tot kleine opdrachtjes gedurende de week.
Ik neem aan dat vanuit de elo-wereld er ook ontwikkelingen zijn. Hoe ontwikkelt het onderwijs zich in hun ogen? Welke gevolgen heeft dat voor de functionaliteiten voor de betreffende elo? Wat zijn de ontwikkelingen op open source gebied?
En ik ben benieuwd hoe deze cursus gaat verlopen, of ik ideeën opdoe die ik ook in mijn eigen onderwijs kan gebruiken, om mijn leerlingen nog meer buiten de school te laten leren.

Inschrijven voor de gratis cursus kan op http://portal.ou.nl/web/leren De activiteiten starten op 31 oktober en eindigen op 7 november. De live sessie is vrijdagmiddag 2 november. Verslag volgt.

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

2 Responses to De toekomst van de elektronische leeromgeving

  1. Leuk dat je meedoet, Paul.
    Mooi om alvast jouw ervaringen te lezen.
    Het is overigens geen cursus, maar een online masterclass.

  2. Paul Laaper zegt:

    Haaa, ik weet het, maar ik heb een hekel aan het woord masterclass en zeker om het een paar keer te gebruiken in één bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *