De (on-)bekendheid van weblogs

In mijn vorige bijdrage schreef ik over ons voornemen om het weblog als een andere vorm van het portfolio in te zetten. Nou, gisteren was het zover, de introductie van de nieuwe groep. Een belangrijke didactische regel is dat je voorkennis moet activeren, dus mijn eerste vraag was: “Weet je wat een weblog is?” Bij een ja vroeg ik of ze weleens een blog lazen. Van de groep, in leeftijd variërend van achttien tot achtendertig, weet ±50% wat een weblog is. Van die 50% leest ±15% heel af en toe een blog. Waar ik me ook over verbaasde, was het feit dat ±40% van de groep problemen heeft met gewone digitale basisvaardigheden: kopiëren-plakken van een afbeelding o.i.d., een bestand als bijlage aan een mail hangen, een bestand downloaden naar de usb-stick of het bureaublad. En deze tekorten zitten toch echt ook bij de net-twintigjarigen. De mensen die na 1985 geboren zijn, zijn vanaf 1997 naar het vervolgonderwijs gegaan. Wat gebeurt daar in hemelsnaam aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden? Als het hetzelfde is als wat ik om me heen zie in mijn eigen afdeling, dan weet ik het antwoord. Verder ging de introductie van het weblog redelijk soepel, zoals gehoopt en verwacht. Aan de hand van een startopdracht werd er enthousiast tekst ingebracht. Bij binnenkomst had ik van iedereen een foto gemaakt en deze moesten ze ook in hun blog zien te krijgen. Over het algemeen positieve reacties en een enkeling die van plan is, althans op dit moment, om meer dan de verplichte onderdelen in z’n weblog te zetten. Ik ben benieuwd!

Tagged .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *