Het lentegevoel van een menigte leraren met lef

Vanochtend zag ik de volgende tweet van @fransdroog:

Hoeveel leden van #TheCrowdNl zijn ook ‘lid’ van #LerarenMetLef ?#onderwijs Zie laatste commentaar bij: linkedin.com/groups/Hadden-

Een interessante vraag gezien reacties op de bijeenkomst van de Leraren met lef op 14 april in Utrecht. Maar eens naar de discussie in de betreffende Linkedin groep gesurfd. Opvallend vind ik dat er meerdere keren gewezen wordt op het feit dat het allemaal nogal algemeen geformuleerd is, maar dat er nergens iets concreets verwoord staat. Met ander woorden: wat is nu een leraar met lef? Wat maakt nu die lente? Om maar weer eens terug te gaan naar mijn didactiek/methodiek lessen die ik op de Pedagogische Academie volgde: ‘Operationeel maken die doelstellingen, dames en heren!’ Ik zal een poging wagen om een en ander te concretiseren op basis van mijn eigen ervaring als leraar in het mbo. Mijn uitgangspunt is: wat je van je leerlingen verwacht, moet je minimaal van jezelf verwachten. Dat betekent dat ook ik op tijd ben, mijn lessen voorbereid, mijn leerlingen zal verwittigen als ik er een keer niet zou zijn. Maar dit is een soort basaal kwaliteitsniveau. Welke doelstellingen stel ik mij nog meer?

  1. Verander jaarlijks van 10% van je lessen de werkvorm. Experimenteer daarbij met minstens één voor jou nieuwe vorm. Het voorkomt de automatische piloot en de methodenslavernij.
  2. Stel je jaarlijks op de hoogte van tenminste één nieuwe ontwikkeling. Aan het eind van je onderzoeksperiode weet je of je het kunt e/o wilt gebruiken in je onderwijs. Ik verdiep mij op dit moment in het verschijnsel augmented reality en wil over een paar maanden antwoord hebben op de gestelde vraag.
  3. Onderbouw elke grote verandering in je onderwijs met argumenten. Verantwoord je tegenover anderen. Impulsief gedrag leidt tot ongelukken.
  4. Deel je ervaringen jaarlijks met anderen op een daarvoor bestemde bijeenkomst, liefst éénmaal intern en éénmaal extern.
  5. Houd aan het eind van het jaar een anonieme enquête onder je leerlingen. Stel daarin jouw functioneren als leraar en je onderwijs aan de orde. Vraag naar de ervaringen van de leerlingen met de voor jou nieuwe elementen. Zelf neem ik een paar weken voor de laatste lesdag een enquête af via de elo. Voor het beantwoorden van de vragen geef ik ze 2 à 3 weken en moeten ze thuis doen.
  6. Verzorg éénmaal per jaar een les of presentatie met iemand anders. Vraag gerichte feedback aan haar of hem. Gerichte feedback kan aan de hand van aandachtspunten die je van tevoren opstelt.
  7. Volg drie weblogs op het gebied van onderwijs. Je blijft daarmee op de hoogte van de ontwikkelingen die anderen signaleren.

Of dit het lentegevoel van een menigte leraren met lef op gaat leveren weet ik niet.  Of het een bruikbaar lijstje is voor anderen kan ik niet beoordelen. Het zijn in ieder geval doelstellingen die mij voortdurend bezighouden.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

9 Responses to Het lentegevoel van een menigte leraren met lef

  1. Mooie titel!
    Volgens mij zeker een bruikbaar lijstje voor anderen ook. Afspraken zoals bovenstaande met jezelf vastleggen en de discipline opbrengen om ze ook uit te voeren getuigt van ‘leraar-met-lef-schap’. Samen met een ander wederzijds werkt dit misschien nog beter en dan heeft het meteen een bepaald ‘The-Crowd-gehalte’. Ieder kan het lijstje natuurlijk naar eigen prioriteiten aanvullen of aanpassen.
    Helaas geeft de discussie op de LinkedIn site van Leraren met Lef momenteel een rood kruis met “This discussion is no longer available”. (Toeval? Tijdelijk? Ik zal proberen te achterhalen hoe dit zit.)

  2. Het begrip “crowdsurfen” komt steeds vaker voorbij; onderzoeken worden via crowdsurfing gedaan, boeken worden samengesteld en meer. The Crowd moet denk ik ook in dat kader gezien worden; surfen door de menigte van mensen in het onderwijs en zaken eruit halen die jou kunnen ondersteunen. En het simpele feit dat ik in contact sta met mensen als @FransDroog en @JelmerEvers heeft mij al heel veel gebracht. Ook heeft het mij jouw blog gebracht en daarmee je terechte opmerkingen, maar ook je voorzet van doelstellingen die ik mezelf kan stellen.
    Als we nu via welke groep dan ook, leraren met lef/het kind/The Crowd/enz., in staat zijn om elkaar te ondersteunen, dan worden zaken vanzelf concreter, krijgen mensen hun beelden duidelijker en kan het volgens mij alleen maar beter gaan in het onderwijs.
    Ik zou zeggen we CrowdSurfen er met z’n allen tegenaan en gaan zo op zoek naar het onderwijs dat ons en de leerling het beste recht doet.

    • Paul Laaper zegt:

      Mijn lijstje is echt bedoeld als een start. Graag aanvullingen, correcties etc. zodat velen er hun voordeel mee kunnen doen. Ik heb geprobeerd te concretiseren wat ik beluister in al de voorbijkomende initiatieven. En als het goed is komen een aantal initiatieven in september fysiek bij elkaar.

  3. Ik noem dat altijd ‘goede voornemens’. Ik kom werkelijk om van de ‘goede voornemens’, maar helaas komt er niet altijd wat van terecht. Daarom zijn het ook ‘voornemens’, maar soms lukken dingen wonderiljk wel. Dat is dan wel weer aardig. Ik schrijf er ook wel over, maar ik geloof dat vooral de verkeerde mensen dat lezen. Op http://www.ictklas.nl/?page_id=313 probeer ik ’t een en ’t ander te documenteren. Er staat nog niet veel. Daar kom ik dan ook niet aan toe:-)

    • Paul Laaper zegt:

      Een doelstelling is altijd een voornemen, dat lijkt me duidelijk, achteraf kun je pas zien of je het gehaald hebt. Maar dit zijn geen voornemens, maar werkelijk activiteiten die ik onderneem. Het streefgetal per doelstelling heb ik bewust laag gehouden, omdat daarmee de haalbaarheid vergroot wordt. Zelf haal ik de gestelde doelen en aantallen elk jaar weer en heb niet het idee dat het me veel extra moeite kost. Het levert me wel heel veel op.

  4. Pingback: Het onfatsoen van de leraren met lef « DidactICT

  5. Pingback: Aan de beheerder van de LinkedIn groep: Leraren met lef. |

  6. Pingback: TGIF: LinkedIn groep: Leraren met lef…niks lef! |

  7. Pingback: Volgende stap in het binnenstebuiten leren: de theorieles - DidactICT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *