‘Automatisering hoort een feest te zijn’

Deze legendarisch woorden sprak mijn goede vriend Koos zo’n twintig jaar geleden toen we samen aan een cijferregistratiesysteem werkten. Wat hij er mee bedoelde was dat gebruikers geen last van automatisering en ict moesten hebben, alleen maar gemak en dus geen boodschap hebben aan de problemen die een programmabouwer tegenkomt. Ik moest weer aan die woorden denken toen ik vrijdag jl. weer eens geconfronteerd werd met het amateurisme rond de ov-chipkaart. Ik ben een groot voorstander van dit soort systemen: het bevrijdt mij van nadenken of ik wel een kaart heb of van het staan in rijen op momenten dat je er geen tijd voor hebt. De aanschaf van kaart met automatisch opladen ging vlekkeloos, al blijft het raar dat je apart naar een oplaadpunt o.i.d. moet om de kaart te activeren. Toen kwam de mededeling dat je ook bij NS met de kaart kon gaan reizen. Verhoging van het saldo was nu geboden. En toen ging het mis. Via de site van ov-chipkaart wel de verhoging aangevraagd en de benodigde €0,01 gestort, maar er gebeurde niets. Na een tijdje maar eens contact gezocht, alle gegevens (inclusief betalingsgegevens van die €0,01) bij klantenservice achtergelaten, en ja, er was vertraging opgetreden en de bevestigingsbrief zou snel komen. Geen brief. Weer contact en de meneer van klantenservice kon mij melden dat die €0,01 nooit bij hen binnengekomen was. Nog maar eens geld gestort en ja, daar kwam de brief. Dit proces van verhogen van het saldo heeft op de dag af drie maanden geduurd. Maar, ik was klaar voor de NS! Eerste reisgelegenheid was 30 december. Op de website las ik dat je die dag met 40% korting kon reizen vanwege de sneeuwoverlast van de voorgaande dagen. Helaas gold die korting niet als je met de ov-chipkaart reisde, dat kon het systeem niet aan. Dus maar een gewoon kaartje gekocht. Vrijdag jl. was het zover: reizen met de trein en betalen met de kaart. Kaart voor de paal gehouden, vreemd geluid en de melding: in- en uitchecken niet mogelijk. Shit! Paal waarschijnlijk kapot, dus andere paal proberen. Paalflits nr. 2: vreemd geluid en de melding: in- en uitchecken niet mogelijk. Dan maar naar NS-beambte. ‘Klopt meneer, u moet de kaart apart activeren voor de NS.’ ‘???’ ‘Ja meneer, houd u er maar over op, wij krijgen hier al die vragen en kunnen er ook niets aan doen. Hier heeft u een papier waarop staat hoe u dat moet doen.’ Alsnog dus een kaartje gekocht. ’s Avonds op de site van NS geprobeerd de kaart te activeren, activeren niet mogelijk tot zaterdagochtend. Inmiddels is de kaart voorbereid om geactiveerd te worden: ik moet er nog mee naar een kaartjesautomaat om te bevestigen. Hoezo, automatisering maakt het leven makkelijker? Toch even gecontroleerd op de site van ov-chipkaart en inderdaad, nergens een melding dat je voor NS je kaart apart moet activeren. Er zijn nog een aantal vervoersbedrijven die met de ov-chipkaart (gaan) werken. Je zult toch niet voor al die maatschappijen apart je kaart moeten activeren? Ik ben bang dat ik het antwoord al weet.

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *