Serious games

Vandaag was ik bij MBOCity, een onderwijsconferentie voor het mbo. Het tweede verslag.
Deze sessie werd verzorgd door Wim Westera, hoogleraar educatieve media aan de Open Universiteit.

Volgens Wim Westera zijn games de leeromgevingen van de toekomst, veel leerarrangementen en -activiteiten zullen in die vorm aangeboden worden. Zolang de mensheid bestaat worden er spellen gespeeld en ook het dierenrijk kent zijn spellen. Waarom spelen we? Spel is een essentiële menselijke behoefte, de basis van de cultuur ( Johan Huizinga, Homo Ludens). Van jongs af aan tot op hoge leeftijd wordt er gespeeld om te leren, de tijd te doden, samen te zijn, etc.
Er gaat in de game industrie meer om dan in film en muziekindustrie samen. VR is de nieuwe groeimarkt. Daarnaast zijn de wearabless aan populariteit aan het winnen: aan lichaam gekoppelde computertjes die van alles kunnen registreren en verbonden worden met spellen die jou vervolgens verbinden met gemeenschappen.
De serious games hebben niet primair entertainment als doelstelling, waarmee ze zich onderscheiden van de anders games. Voor Nederland is de game industrie van groot belang, omdat ons land het niet primair van productie moet hebben, maar van creativiteit en innovatie.
Vervolgens laat Westera een keur aan serious games voorbij komen. Van rekenspellen voor de basisschool, via flightsimulators tot spellen die ingezet worden om demente bejaarden te activeren. Volgens Westera speelt het grafisch design een minder grote rol bij serious games dan bij de andere games, het primaire doel is anders.
Wat is nu de kracht van games?
Het is een spel.
Het interactief waardoor de deelnemer zich meer betrokken voelt.
Je kunt het zelf beleven, ondergaan.
Jij bent de baas, je zit aan de knoppen.
Je kunt dingen doen die in het echte leven niet kunnen, bijv. iets flink laten mislukken. En dat laatste sloot mooi aan bij wat  Farid Tabarki eerder op de dag zei: durf/leer te falen.

Wat ik in het verhaal miste was o.a. het gebruik van augmented reality en de mogelijkheden om daar gebruik van te maken in het onderwijs. Het maken van materiaal hoeft tegenwoordig niet veel meer te kosten, behalve tijd. Ook het verschijnsel badges, een mogelijke beloningssystematiek verbonden aan spellen, kwam niet aan de orde. Maar dat het onderwijs en met name het mbo niet meer om games heen kan, is wel duidelijk.

Tagged , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *